Mad på skolen

Børns kost og ernæring spiller en central rolle for børnenes udvikling og læring. Det er et mål, at alle skolebørn på Viby Skole skal have mulighed for at købe et ernæringsrigtigt frokosttilbud med henblik på fremme af sundhed.

Derfor har vi på Viby Skole prioriteret, at vi har en skolefrokostordning, der hver dag anretter et sundt og lækkert udvalg af mad, som kan købes til en fair pris. Udover den energi maden giver børnene – og de voksne, tænker vi også, at Mælkebøtten giver en god ramme for at børn selv kan disponere og varetage indkøb.

På skoledage har Mælkebøtten åbent fra kl. 9-12. Der kan i sjældne tilfælde forekomme ændringer i åbningstiden på temadage og ved sygdom mv.

Det er muligt at nyde maden i Mælkebøttens cafeområde, hvor der også er opstillet mikrobølgeovne til opvarmning af maden. Ligeledes er det muligt for børnene at hygge sig med kammeraterne i cafeområdet.

Betaling i Mælkebøtten kan foregå med kontanter eller med Mobilepay (4185 8541).

Menu for de enkelte uger i skoleåret findes på opslagstavlen i Aula.

Mælkebøttens tilbud består blandt andet af: dagens varme måltid, salatbar, dagens friskbagte brød eller boller, frugt, grønt, mejeriprodukter og kildevand.

Eksempler på typiske madplaner for dagens varme måltid:

Medarbejderne i Mælkebøtten modtager og pakker skolemælk i forhold til de forudbestillinger forældrene har foretaget på www.skolemælk.dk

Allergener og intolerance

Du kan altid få oplyst bestanddele og tilsætningsmidler der er benyttet i Mælkebøttens varesortiment.

Smileyordning

Mælkebøtten kontrolleres af Fødevarestyrelsens Smiley-ordning. Se vores Elite-smiley her.

Medarbejdere i Mælkebøtten

Sussie og Emma udgør den daglige bemanding i Mælkebøtten. De har lige så store smil som dem, der gives i smileyordningen. De udtaler samstemmende: ”Vi sætter en stor ære i at lave mad, som børn og voksne kan lide og som er oppe i tiden. Vi prøver hele tiden at tilsætte menuerne sunde ingredienser – især med grovkorn, frugt og grønt”.

Skolebestyrelsens princip for madordning
    Sidst opdateret: 21. december 2023