Gå til hovedindhold

SFO

Viby Skoles SFO er et tilbud for dit barn efter skoletid fra 0.-3.klasse. Til hver klasse er der tilknyttet en klassepædagog, som er med til at sikre en god overgang fra skole til SFO.

  • Læs op

Indhold

    På Viby Skole, har vi almenSFO og specialSFO med et stort fællesrum mellem afdelingerne. Vi arbejder med inklusion, og ser det som en stor værdi, at børnene mødes i forskellige fællesskaber på tværs af klassetrin.

    Der er mulighed for at deltage i mange forskelligartede aktiviteter - ude som inde. Der er aktiviteter i hallen flere gange om ugen, båldage og der er mulighed for at deltage i kreative aktiviteter. Der arrangeres små ture, fodboldkampe og fællesleg, men der er også plads til det mere spontane og masser af mulighed for bare at ”hænge ud”, hygge, lege og udfolde sig kreativt på eget initiativ og egne præmisser. Vi har tre dage med aktiviteter på tværs: tirsdag, torsdag og fredag. Øvrige to dage er:

    • Mandag er årgangs eller -klassedag, hvor man kan arbejde med relationer på tværs af klasserne på årgangen, samt arbejde med trivslen i egen klasse. Der er også mulighed for årgangsture. Vi har valgt mandag for at sikre en god start på ugen med en kendt voksen
    • Onsdag er udedag/turdag og derfor starter vi allerede kl. 12.45 og henstiller til, at børnene bliver hentet efter kl. 15.00, så der er mulighed for ture og fordybelse. Denne dag tilbydes udelivsaktiviteter og vi er ude i al slags vejr😊

    Vi ser legen som en stor del af et barns udvikling. Udeugen (Tortuga), som finder sted en uge om året, er vores helt særlige fællesskabende rollespilsuge, som samler både børn og voksne i leg, kamp, og historiefortælling.

    For 3. klasserne arrangeres der, hen over året, nogle særlige aktiviteter eller ture, som rækker lidt udover almindelig åbningstid. Vi samarbejder desuden med klubben om overgangen fra 3. kl. /SFO til 4. kl./ klub. Vi laver ugeplan over aktiviteter og sender nyhedsbrev ud til forældre via Aula ca. en gang om måneden.

    Vi tilbyder aktiviteter; hvor vi inddrager børnene i valg af konkret aktivitet, ramme, holdstørrelse, regler, afvikling og hvordan vi leger/spiller under hensyn til alder, niveau og andre forudsætninger.  

    I den proces, øver børnene sig i at lytte, vente på tur, argumentere og give plads til andres ideer. 

    Det gælder ligeledes i de kreative og praktiske værksteder, hvor vi i højere grad understøtter det nære fællesskab i mindre grupper, hvor børnene snakker sammen og hjælper hinanden, i det omfang de kan, både med det praktiske eller at overskue en arbejdsproces. 

    Meningsfulde fællesskaber                   

    Vi ønsker at fremme det enkeltes barns udvikling, og fokuserer på at fremme børns forståelse for hinanden og deres omverden. 

    Ved hjælp af tydelige ydre rammer, motivation, glæde, opmuntring, styrker vi børnenes egne initiativer til at igangsætte leg og aktiviteter – at få en leg og ide´ til at blive til virkelighed.

    Det er for at gøre barnet robust, og opøve barnets kompetencer til at indgå i et fællesskab med andre børn. 

    I SFOén ønsker vi, at børnene viser hensyn og drager omsorg for hinanden og for hinandens forskelligheder. 

    Pædagogerne støtter og guider børnene til at blive selvstændige, til at mestre, at organisere og igangsætte leg og samspil. Det gør vi ved at tage udgangspunkt i børnenes ideer. Og på den måde udvikler børnene forståelse for hinanden.

    Dette giver en følelse af at høre til et fællesskab, at barnet er medskaber, og at barnet er vedholdende i forløbet. Vi vægter procesorienterede aktiviteter som kræver, at man gør sig umage og er vedholdende. Legen er et vigtigt redskab til at øve sig på at inkludere andre, være fleksibel hvis regler ændres, indgå kompromis og tænke kreativt.

    Vi arbejder i et team omkring børn med særlige behov. Det gør, at vi er bedre rustet til at have kendskab til det enkelte barn, børnegruppen samt til hvilke børn, vi kan tænke ind i forhold til inklusion

    Udeliv/natur

    Vi har en ugentlig udedag og bruger udeområdet ved indskolingen i både undervisning og SFO. Desuden inddrager vi parken og andre naturområder tæt på skolen. Vi har fokus på det gode udeliv, hvor vi, udover aktiviteter og værkstedsarbejde, skal give plads til den frie, fantasifulde leg; igennem hulebygning og leg i buskadser, fantasilege med grene og hvad man finder i naturen. Vi har markiser langs bygningen som holder både regn, sne og sol væk, når det behøves. Hvilket giver mulighed for spise udenfor.

    Vi har værksteder ved bålpladsen som er med til at skabe et attraktivt udemiljø, og vi sætter fokus på den kreative og finmotoriske udvikling hos børnene. Børnene lærer basisfærdigheder omkring brugen af forskellige håndværktøj og ansvarsfølelse for brugen af disse.

    Sammenhæng mellem undervisning og SFO 

    Der er et tæt samarbejde mellem lærere og klassepædagoger, og da klassepædagogerne både deltager i undervisningen og i SFO er det med til at give børnene en god overgang. Pædagogerne har understøttende undervisning (UUV) i den klasse de er klassepædagog i og har der også mulighed for at tage på tur, arbejde med klassens sociale fællesskab eller lave aktiviteter som kan understøtte både SFO og skoledelen

    Lektiehjælp

    Vi tilbyder ikke lektiehjælp i vores SFO, da børnene har skoledage til kl. 13.30 og vi vægter fritidslivet højt

    Krop, sundhed og bevægelse

    Undervisningsdelen og SFO arbejder tæt sammen om at børnene bevæger sig i løbet af dagen. Viby skole samarbejder med både badminton, basket og tennisklubberne i lokalmiljøet, og SFO har et godt samarbejde med lokalcenteret som vi er naboer til.

    Understøttende undervisning som varetages af pædagoger foregår ofte ude og der er fokus på krop og bevægelse. Lige nu samarbejder vi med skolens kantine om sundere, grovere og mere hjemmelavet mad i kantinen. I SFOén laver vi bålmad ofte med grønsager som børnene selv tilbereder.

    Inklusion og specialklasser

    I SFO’ en arbejder vi med rummelighed, inklusion, og plads til forskellighed. På Viby Skole indgår specialklasserne, også i SFO’en. Her kommer inklusionen dels til at handle om, hvorledes børn med særlige behov støttes, dels om at skabe grobund for fællesskaber med plads til alle. SFO’ en er et sted, hvor rummelighed og gensidig respekt udvikles og trives. 

    Vores børn i specialklasserne kan have forskellige udfordringer - det kan være kognitivt, emotionelt, socialt osv. De kan have svært ved at rumme de mange forskellige indtryk og input, og skal have hjælp til at agere i fællesskaber, afkode sociale regler, vise empati mm.

    De har overvejende brug for at være i en fast struktur, hvor der er overskuelige rammer. Det skal samtidig være en fast og tryg ramme, som skaber udvikling og potentiale for det enkelte barn. Det skal på sigt gerne munde ud i at børn med særlige behov kan inkluderes på bedste vis med børn fra almen-afdelingen. 

    Vi støtter børn med særlige behov ved at forberede dem på eftermiddagen i SFO’en. Vi har lidt tættere voksenstyring, vi laver aftaler, har klare regler og rammer, og skaber større overskuelighed og genkendelighed. Vi arbejder individ- og gruppeorienteret, hvilket vil sige, at vi tager udgangspunkt i, hvilke udfordringer det enkelte barn kan befinde sig i.

    I specialklasserne arbejder vi i et team omkring børnene med særlige behov. Det gør, at vi er bedre rustet til at have kendskab til det enkelte barn og børnegruppen, samt hvilke børn vi kan tænke ind i forhold til inklusion.   

    Vi har et tæt samarbejde med SFO’ens øvrige pædagoger. Her udveksler vi viden, erfaringer og iagttagelser omkring børn med særlige behov dels i det daglige og når det er relevant; på et ugentligt fællesmøde. Det er faglige udvekslinger, der går begge veje og samtidig kan omfatte børn med særlige behov i almen-klasserne. 

    Der er et tæt samarbejde med forældre og andre relevante samarbejdspartnere omkring børnene. Derfor er forældrene de væsentligste samarbejdspartnere i forhold til, hvordan det enkelte barn trives og udvikles.

    Fælles for alle børn er, at der som minimum er én årlig forældresamtale, der tager udgangspunkt i barnets trivsel og udvikling. Til skole-hjem-samtalen deltager teamet: lærere og pædagog. Ud over det, indkaldes der til samtale hvis den enkelte kontaktpædagog eller forældre oplever det nødvendigt. Vi deltager i møder omkring barnet, der har pædagogisk indhold.

    Telefon

    SFO-tlf. 40468545

    SFO-Special afd. tlf. 29204033

    Hverdage

     

    • Morgenåbning: 6.30 - 8.00 (morgenmad kl. 6.45 - 7.30)
    • Mandag 13.30 - 16.30
    • Tirsdag og torsdag kl. 13.30 - 17.00
    • Onsdag kl. 12.45 - 17.00
    • Fredag 13.30 - 16.30

    Skoleferier og fridage

    • Mandag 6.30 - 16.30
    • Tirsdag - torsdag 6.30 - 17.00
    • Fredag 6.30 - 16.30

    På skolefridage skal ferietilmeldte børn møde op i SFO’en senest kl. 10, da vi ofte tager på tur. Vær opmærksom på, at jeres barn skal have to madpakker med i ferien.

    Uge 28+29+30 har vi sommer SFO med øvrige SFO’er i området (Vestergaardsskolen og Højvangskolen) - det meldes ud omkring vinterferien.

    Vi vil gerne understøtte udvikling af:

    • At børnene oplever sig som en meningsfuld del af et fællesskab 
    • At børnene føler sig set og hørt og deltager i dialog og handling omkring aktiviteter 
    • At børnene både får tillid og kompetencer til at påvirke verden omkring sig 

    Den fritidspædagogiske vision og til info om SFO i Aarhus kommune

    Sidst opdateret: 18. september 2024