Specialklasserne

Viby Skole har en lang tradition for specialklasser. Læs mere om vores pædagogik og hvordan klasserne fungerer.

Grundlæggende arbejder vi ud fra den pædagogiske tanke, at "børn gør det rigtige, hvis de kan, og hvis der er behov for, at der skal gøres noget andet, så er det de voksne omkring dem.” Det betyder, at det er de voksne, der har hovedansvar for forandringer. Vi tænker, at hvis børnene ikke lærer på den måde, vi underviser på, må vi ændre i undervisningen, så de lærer. Målet er, at hvert enkelt barn bliver så dygtig som han/hun kan.

Vores specialklasser er altid bemandet med en lærer og en pædagog. Pædagogen har hovedansvaret for klassens sociale liv og pauseaktiviteter. Vi tilstræber, at undervisningen spredes ud på relativt få lærere, da struktur og det velkendte er vigtigt. I de ældste klasser bliver undervisningen dog spredt ud på flere lærere, da også specialklasseeleverne skal undervises af lærere med de rette linjefag.

I specialklasserne er man en del af et fællesskab, men tilgangen til den enkelte elev er samtidig meget individuel, så de rette hensyn kan tages, og den enkelte kan udfordres og udvikle sig i sit tempo og med sine individuelle mål.

Følgende gør sig gældende for alle vores specialklasser:

• Vi arbejder med en struktureret hverdag, visuel støtte, faste rutiner, klare aftaler og tydelige voksne.
    • I de ældste klasser prioriterer vi samarbejde på tværs af klasserne, fx i idræt og valgfag
    • Vi arbejder målrettet mod, at så mange elever som muligt tager afgangsprøve i så mange fag, som muligt.

Eleverne til specialklasserne er visiteret af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), der således sammensætter klasserne. Vi har specialklasser på melletrinet og i udskolingen. Specialklasseplaceringen revurderes hvert år i samarbejde med PPR. Udvikler eleven sig, så han/hun kan deltage i enkeltfag i almenklasse, gør vi det. Der er også elever, der udsluses fra specialklasse til distriktsklasse i løbet af skoleforløbet.

Hvis du vil vide mere om specialklasser i Aarhus Kommune generelt, kan du læse mere på aarhus.dk.

Se brochure om specialklasserne på viby skole
    Sidst opdateret: 21. december 2023